به گزارش خبرنگار یزدفردا؛ یوسف نقیایی کارشناس تغذیه با تاکید بر این که برای پیشگیری ازبیماری قلبی از همین امروز شروع کنیم فردا دیر است توصیه کرد: به جای مصرف روغن های جامد از روغن های مایع استفاده کنید همچنین از لبنیات خیلی كم چربی (ماست و شیر 5/1 % چربی) مصرف کنید.

وی تاکید کرد: از خوردن سوسیس و كالباس ، شیرینی های پر چربی و پر خامه ، سس ها و كباب های كوبیده كه پر از چربی است ، آبگوشت پر چربی پرهیز كنید .

نقیایی با بیان این مطلب که مصرف غذاهای چرب وآغشته به روغن را کاهش دهید ادامه داد: در پخت غذاهای خانگی از حداقل روغن استفاده کنید و به هیچ عنوان از روغن های جامد استفاده ننمایید.

وی افزود: به جای طبخ غذا با روغن های جامد و کره حیوانی و مارگارین از روغن های مایع خصوصاُ روغن زیتون و کانولا (کلزا) در برنامه غذایی خود استفاده کنید.

این کارشناس تغذیه با بیان این که میزان چربی خون خود به طور مرتب کنترل کنید یادآورشد: قبل از پخت چربیهای قابل رویت گوشت و مرغ را جدا نمایید.

وی با تاکید بر اجتناب از سرخ کردن مواد غذایی گفت: حتی الامکان از غذاهای آب پز، بخارپز و کبابی استفاده شود.

نقیایی افزود: افرادی که دارای چربی خون هستند گوشت قرمز را فقط 3 بار در هفته به میزان كم، مصرف نمایند.

مدیرگروه تغذیه مرکز بهداشت استان یزد خاطرنشان کرد: مصرف ماهی بدلیل داشتن چربی مفید امگا 3 به صورت دو بار در هفته توصیه می شود.

وی با بیان این که مصرف میگو بدلیل داشتن مقداری کلسترول بصورت مداوم توصیه نمی شود گفت: مصرف تخم مرغ به 3 عدد در هفته محدود شود از سوی دیگر، انواع مربا، کره، خامه و سرشیر را کمتر مصرف کنید.

نقیایی با اشاره به این که آجیل (در حد متعادل) مصرف شود افزود: چنانچه آجيل بيش از حد متعادل مصرف شود چربي خون را افزايش مي دهد.

وی خطاب به افرادی که دارای چربی خون بالا هستند توصیه کرد: مصرف مواد غذایی حیوانی که دارای کلسترل بالا می باشند مانند مغز گوسفند ، جگر مرغ ، كلیه گوسفند، قلب ، ‌امعاء و احشاء و میگو را باید محدود کنید.

وی با تاکید بر این که   قندهای ساده مثل شكر ، قند و شیرینی را كمتر مصرف کنید گفت: با انجام آزمایش خون دوره ای میزان کلسترل خون خود را کنترل کنید و از میزان کلسترول بد و کلسترول خوب خود آگاه شوید. 
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا